Із досвіду роботи учнівського самоврядування Подо-Калинівської ЗОШ

04.12.2012 13:52

 

На сьогоднішній день найбільшою перешкодою у побудові громадянського суспільства є загальне відчуження населення від влади. Бракує сталої думки про те, що вони своїми силами можуть змінювати суспільство.

Тому заохочення громадян до активної реальної участі в процесах управління громадським життям потрібно формувати, починаючи з шкільного віку.

Саме  в шкільному віці усвідомлення своєї участі у вирішенні важливих справ суспільного життя є основою нормальної життєвої позиції у  дорослому житті. Однією з форм залучення учнів до громадського життя є участь у шкільному самоврядуванні.

Саме з цією метою у Подо-Калинівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів у 1999 році була створена демократична модель шкільного самоврядування – Президентсько-парламентська республіка.

Процес створення цієї моделі пройшов кілька етапів, в ході яких розроблялися відповідні документи, які окреслювали правове поле діяльності самоврядних органів.

Важливість цієї роботи полягає в тому, що в умовах побудови правової держави ця обставина формує  в учнів почуття відповідальності, поваги до закону, розвиває громадську активність.

Президентсько-парламентська республіка як модель шкільного самоврядування у нашій школі існує 13 років. За цей час ми багато чому навчилися, багато зробили. У нас є свої атрибути: герб, гімн, девіз: «Пропонуй! Плануй! Організовуй! Виконуй!». На сьогодні у нашій республіці працює восьмий Президент, який був обраний шляхом таємного голосування.

У парламенті діють сім комісій: комісія по захисту прав дитини, «Знання», комісія дисципліни і порядку, центр добрих і корисних справ, «Дозвілля», прес-центр, фінансова комісія.

Можливість учнів брати участь у роботі комісій, їх активна життєва позиція стали важливим фактором перетворення їх у діючий ефективний засіб правового виховання школярів.

Також до системи шкільного самоврядування увійшла  Рада представників Президента. Саме радники Президента доносять до класу інформацію про те, що необхідно зробити, а також ведуть зошити успішності.

Парламент працює за Статутом президентсько-парламентської республіки - основним законом діяльності учнівського колективу та його виборних органів. У ньому сформовані положення, які регламентують діяльність учнівської організації.

Протягом навчального року в школі проводяться конкурси на звання «Зразковий клас» та «Найкращий черговий клас». Умови їх проведення описані в Статуті. Комісії парламенту ведуть контроль за чергуванням учнів у школі і в класах, за озелененням, за рівнем успішності в класах, станом збереження підручників. За цими критеріями виставляються оцінки у шкільну рейтингову таблицю. На засіданнях парламенту комісії підраховують бали, визначають переможців за семестр та за рік. У кінці семестру класам-переможцям вручаються вимпели «Зразковий клас», «Найкращий черговий клас». Щопонеділка у школі проводяться робочі лінійки за таким планом: виступ Президента (оголошує підсумки минулого тижня і план роботи на наступний); звіт старшого чергового; звіт одного з голів комісії.

Одне з найважливіших місць у шкільному самоврядуванні займає посада Президента школи. Вона має високий статус завдяки тому, що Президента обирає вся школа.

Минулого року учні обирали восьмого Президента школи. На цю посаду балотувались двоє школярів. Ними були розроблені свої передвиборчі програми, проводились передвиборчі агітації. Виборча комісія розробила бюлетені для голосування, зареєструвала кандидатів у Президенти.

У виборах були задіяні учні 5-11 класів. Кожен  із них відчув відповідальність за рішення, яке приймає, можливість впливати на прийняття того чи іншого питання.

Голосування пройшло за суворо встановленими правилами, які зафіксовані у Статуті, і нагадували обстановку «дорослих» виборів.

Таким чином, у школі сформована і діє сучасна модель шкільного самоврядування. Діяльність органів самоврядування сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадської думки, ефективному розвитку і входженню в доросле життя. Через шкільне самоврядування відбувається і процес підготовки майбутніх активних громадян демократичної держави.

Учні нашої школи не сторонні спостерігачі, а учасники громадського життя. Вони радіють роботі і виявляють винахідливість у праці, бажаючи взяти на свої плечі важку справу.

—————

Назад